Hvad gør man når telefonen går i stykker?

Når telefonen går i stykker er der som udgangspunkt tre muligheder. Den første er at ringe til sin forsikring, hvis man kan gøre brug af den (ofte kræver det en elektronikforsikring), og få penge til et tilsvarende produkt. Den anden mulighed er, at smide telefonen ud og få den erstattet med en ny. Denne mulighed er også, i langt de fleste tilfælde, den dyreste. Den sidste mulighed er, at få telefonen repareret i en af de utallige butikker som er åbnet op, over de sidste tre – fire år. I stort set alle større, og faktisk også mange mindre byer, findes der som regel en butik, hvor de kan lave din smartphone.

Reparation af både tablet & mobil

Mange af den her slags forretninger, som reparerer mobiler, kan også lave din tablet, hvis det er her uheldet er ude. Få ganske få penge, kan du få skiftet skærmen, batteriet eller noget helt tredje, hvis det fejler noget. Eksempelvis koster udskiftning af skærmen på en iPad Air koster 699,- kr. hos Quickphone.dk, hvilket er i den billige ende. Faktisk siger de selv, hos Quickphone, at man får langt mere kvalitet end man egentlig betaler for. Hos mytrendyphone, koster samme udskiftning 949,- kr. Så der er en del penge at spare, ved at kigge sig godt omkring, inden valget bliver taget. Hvad angår smartphones, så kan butikkerne lave stort set alle mærker og modeller, ofte behøver du heller ikke ringe ind først. Det er meget simpelt, taber du din telefon og skal have den lavet, kan du bare gå ind i forretningen, og i langt de fleste tilfælde laver de din telefon mens du venter. At skifte en skærm er ikke nogen omfattende “operation”, men det skal gøres, hvis man gerne vil have en telefon der er brugbar – og undgå glasskår i fingrene.

Uanset hvadenten det er en telefon eller en tablet du skal have lavet, er det en mulighed.

Garanti ved reparation

Butikkerne giver garanti ved udskiftning af dele på din telefon eller tablet, det siger den danske lov at de skal. Til gengæld bryder du producentens garanti af enheden fra Apple, HTC, Samung o.l. Derfor er rådet herfra, skal du have lavet noget på din telefon eller tablet, så skal du i første omgang se om ikke de kan klares på garantien, som i Danmark er 12 måneder, eller på reklamationsretten som er 24 måneder, fra købsdatoen. Mange i Danmark forveksler de to, og tror garantien er gældende i 24 måneder – dette er ikke tilfældet, med mindre det tydeligt står skrevet et sted. Til gengæld er reklamationsretten fint dækkende for langt de fleste skader, som ikke er selvforskyldt, da det er op til producenten at bevise, fejlen er udefrakommende.

Så husk, at det ofte kan betale sig at undersøge om der hvor telefonen eller tablet’en er købt vil reparere på garantien – hvis ikke de vil det, så kan du søge mod en butik som har specialiseret sig i mobil reparation.

God fornøjelse.

Postet af Mibe via AdSet.



About adset